Wat heb ik gemist?

De lessen die ik afgelopen jaren heb gehad:
- psychiatrie
In het eerste leerjaar hebben we 2 periodes dit vak gehad. We hebben hier dingen gehad, zoals verschillende ziektebeelden. Een aantal voorbeelden hiervan: bordeline, psychose en depressies. We hebben hier over een aantal les opdrachten moeten maken en een eindopdracht. Ik vond dit persoonlijk een heel interssant vak en ik had dit graag langer gehad. Volgends mij hadden ze dit beter in lj 2 kunnen geven en dan heel het jaar. Hierdoor had je veel meer informatie gehad en het beter kunnen onthouden.


- anatomie en fyselogie 
Dit vak hebben we het eerste leerjaar ook gehad 1 periode . Dit was het saaiste vak ooit, de leraar en ik hadden geen klik met elkaar. Deze lessen duurde daardoor ook echt mega lang en ik was hier niet altijd aanwezig ( oeps). 

-  burgerschap
Dit vak hebben we het eerste leerjaar ook gehad 1 periode. Dit ging vooral over AZC en vluchtelingen van wat ik er over heb onthouden. Dit vond ik niet echt een boeiend vak.


- mensen met een beperking
dit vond ik een van de leukste vakken, dit omdat vooral hier mijn intresse ligt. Dit vak hebben we gehad in het 1e jaar. We kregen hier veel uitleg, wel viel me op dat we over de kleinere dingen minder uitleg kregen. Zoals syndroom van down, epilepsie en NAH

- Ouderen
Dit vond ik niet echt een leuk vak, mijn intresse kwa uitstroomprofiel lag hier ook niet. We hebben hier ook een afrondingsopdracht van moeten maken.

- Ontwikkelings psychologie
Dit vond ik heel interessant. Dit omdat ik eigenlijk eerst meer richting psychiatrie wilde en je bij deze lessen dun dan veel leert.


- Wonen en huishouden
Dit was altijd elke vrijdag kan ik me nog wel herinneren, Dit was dan 2 uur lang. We kregen altijd echt veel oprdachten als we theorie lessen hadden. We hadden ook praktijk lessen, die waren altijd super leuk en lekker.

- EHBO
dit vond ik heel fijn om te krijgen, hierdoor heb ik ook me EHBO diploma gehaald.

- Autisme
Op dit vak had ik me heel erg veheugd, jammer genoeg was er de helft van de tijd geen docent. De info die we hebben gekregen was wel goed!

- Gevangenisweze
Ik heb me hier heel erg op verheugd, dit vind ik echt een leuk vak. Je leert veel over TBs en gevangenissen. Ook hebben we een gastles gehad.

- Verslaving/middelengebruik
Van deze les had ik iets meer verwacht, ik dacht dat we meer diepgang zouden krijgen over hoe we cliënt kunnen behandelen. Dit was helaas niet het geval.

Een onderwerp waarover we bijna niks hebben gekregen is de ggz/ggd, dit leek mij juist heel interessant. 

Ook hebben we de 'standaard' vakken zoals nederlands, engels, rekenen. Dit was altijd wel prima te doen en de klas was dan eigenlijk altijd wel stil en aan het luisteren. Dit is bij vele andere vakken namelijk wel het geval. Iedereen doet eigenlijk zijn eigen ding, dit was vooral in lj 1 en lj 2. Nu we in lj 3 zitten is iedereen wel een beetje op zich zelf, en wil iedereen het graag halen. 

We hebben VEEL onzin vakken gehad: ICT, JZLK, leefstyle, mediawijsheid en beeldende vorming. Dit waren echt niet mijn vakken, ik vond dit saai,onodig, te lang enz. Ik ben blij dat ik er nu vanaf ben!!

Toch vind ik dat ik op mijn stages het meeste heb geleerd, het was vaak zo het geval dat we pas les kregen na je BPV. Wat je eigenlijk nodig had, zodat je stage beter zou verlopen.


Wat wil ik in de toekomst gaan doen en welke kennis heb ik nodig?

Ik heb als uitstroom profiel: persoonlijk begeleider gehandicapten zorg . Hierin wil ik  dan ook  gaan werken, ik denk binnen de organisatie van ORO. Hierbij heb je kennis nodig van de beperkingen die je groep heeft, collega's, gedrag, hoe je moet omgaan met cliënten/ naast betrokkenen.
Ik denk dat ik op mijn toekomstige werk plek veel ga leren en veel kennis op ga doen.

Reacties